Nieuwbouw huurwoningen langs de snelweg

Huurders de dupe: nieuwbouwprojecten naast drukke wegen

20 juni 2024

Laatste update: 19 november 2024

Afbeelding auteur

Madelon

Bijna 40.000 nieuwe huurwoningen worden gebouwd op locaties dicht bij drukke wegen, wat aanzienlijke gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Dit probleem is vooral groot in de sociale huursector, waar locatie weinig invloed heeft op de huurprijs, wat leidt tot een grotere gezondheidskloof tussen huurders en kopers.

Inhoudsopgave

Nieuwbouwprojecten voldoen niet aan richtlijnen

Uit onderzoek van Investico, in samenwerking met Nederlandse nieuwsmedia, blijkt dat bijna 40.000 nieuwe huurwoningen te dicht bij drukke wegen worden gebouwd. Het gaat om 204 nieuwbouwprojecten die de komende elf jaar worden gerealiseerd. Veel van deze projecten voldoen niet aan de gezondheidsrichtlijnen van de GGD, ondanks goedkeuring van gemeenten.

Een appartementen complex wordt gebouwd

Rol van de GGD bij gezondheidsbescherming

De GGD monitort en beschermt de volksgezondheid in Nederland. Bij woningbouwprojecten dicht bij drukke wegen adviseert de GGD over gezondheidsrisico's zoals luchtvervuiling en geluidsoverlast. 

Advies van de GGD 

De GGD adviseert om woningen te bouwen op minimaal:

  • 150 meter van snelwegen,
  • 50 meter van drukke buitenstedelijke wegen,
  • 25 meter van drukke binnenstedelijke wegen.

Deze richtlijnen verminderen de blootstelling aan schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstofdioxide.

Lees ook: Eerste Kamer neigt naar goedkeuring nieuwe huurwet.

Gezondheidsrisico's van luchtvervuiling

Luchtvervuiling door fijnstof en stikstofdioxide veroorzaakt ernstige gezondheidsproblemen, waaronder:

  • Ademhalingsziekten zoals astma.
  • Hart- en vaatziekten.
  • Een verhoogd risico op kanker.

Kinderen en ouderen zijn extra kwetsbaar voor deze effecten.

Geluidsoverlast en gezondheid

Woningen dicht bij drukke wegen ervaren vaak geluidsoverlast, wat kan leiden tot:

  • Slaapproblemen.
  • Stress en mentale gezondheidsklachten.
  • Een hoger risico op hart- en vaatziekten.

Langdurige blootstelling aan verkeerslawaai vermindert het woongenot en de kwaliteit van leven.

Vrouw ligt in bed maar kan niet slapen door geluidsoverlast van de snelweg

Gezondheidskloof tussen huurders en kopers

Huurwoningen worden vaker gebouwd op locaties die niet voldoen aan GGD-richtlijnen. Twee derde van deze woningen behoort tot de sociale huursector of het middensegment.

Oorzaak van de kloof

Hoogleraar Edwin Buitelaar (Universiteit Utrecht) legt uit dat huurprijzen grotendeels worden bepaald door een puntenstelsel, waarin de locatie nauwelijks meetelt. Bij koopwoningen speelt locatie een grotere rol in de prijsbepaling. Dit leidt tot een grotere gezondheidskloof tussen huurders en kopers.

Conclusie

Het bouwen van bijna 40.000 nieuwe huurwoningen dicht bij drukke wegen brengt gezondheidsrisico's met zich mee, vooral voor bewoners in de sociale huursector. Deze locaties voldoen vaak niet aan de GGD-richtlijnen, wat leidt tot een grotere gezondheidskloof tussen huurders en kopers. Het is essentieel dat beleidsmakers en gemeenten deze richtlijnen volgen om de volksgezondheid te beschermen en de levenskwaliteit van huurders te waarborgen.

Terug naar het overzicht