Huurwoning wordt gerenoveerd: droom of nachtmerrie?
22 februari 2024
Laatste update: 14 oktober 2024
Het klinkt als muziek in de oren: eindelijk heeft de verhuurder besloten om de huurwoning te renoveren en bijvoorbeeld een nieuw dak, nieuwe kozijnen of een nieuwe voordeur te plaatsen. Toch beleven huurders in de praktijk een renovatie heel verschillend, blijkt uit wijkonderzoek van Omroep Brabant.
Belangrijkste punten uit deze blog
- Wisselende ervaringen met renovaties: Huurders ervaren renovaties verschillend. Sommigen hebben problemen zoals lekkages, terwijl anderen tevreden zijn met de werkzaamheden.
- Rechten van huurders: Verhuurders moeten huurders tijdig informeren over renovaties en de impact ervan. Er moet een redelijke termijn zijn voor de start en tijdelijke huisvesting geregeld worden bij ingrijpende renovaties.
- Huurveranderingen: Huurders kunnen recht hebben op huurverlaging bij overlast tijdens renovaties. Na renovatie kan de huurprijs stijgen, maar deze verhoging moet redelijk zijn. Huurders van sociale huurwoningen kunnen bezwaar maken tegen huurverhogingen.
Inhoudsopgave
Wisselende ervaringen met renovaties
Ten einde raad door renovatieproblemen
Omroep Brabant ging langs bij de Marslaan in Helmond, waar huurwoningen worden verduurzaamd en sommige huizen een nieuw dak, badkamer of keuken krijgen. De straat staat vol steigers en bouwmaterialen, maar niet iedereen is tevreden. Een van de bewoners vertelt: “Ik ben na de renovatie wakker geworden in een nat bed.” Er bleek een lek in het nieuwe dak te zitten, waardoor het water langs de muren naar beneden liep. Volgens de bewoners had de renovatie al maanden eerder klaar moeten zijn.
Grote verschillen in ervaringen
Het rapportcijfer voor de renovatie verschilt sterk per bewoner. Waar de een een vier geeft, waardeert een ander de renovatie met een dikke acht. Bij sommige bewoners verliep de renovatie zonder problemen, terwijl anderen klachten hebben over lekkages en vertragingen. Ook in de Leonardusbuurt in Helmond zijn de ervaringen gemengd: sommige bewoners hadden last van het gedrag van de bouwvakkers, terwijl anderen juist blij waren met de resultaten.
Rechten van huurders bij renovatie
Als huurder heb je bij renovaties vanuit woningcorporaties of verhuurders bepaalde rechten. Verhuurders zijn verplicht je tijdig te informeren over de geplande renovaties en de impact op jouw woonsituatie.
Redelijke termijn en tijdelijke huisvesting
Renovaties mogen niet plotseling beginnen; er moet een redelijke termijn zijn tussen de aankondiging en de start van de werkzaamheden. Dit geeft huurders de tijd om zich voor te bereiden. Wanneer de renovatie zo ingrijpend is dat je tijdelijk niet in je woning kunt blijven, moet de verhuurder zorgen voor passende tijdelijke huisvesting.
Toestemming voor renovatie
In de meeste gevallen moeten huurders toestemming geven voor renovaties. Als het een gebouw met minimaal 10 woningen betreft, is de toestemming van 70% van de huurders voldoende om de renovatie te starten. Verhuurder en huurder moeten samenwerken om tot een redelijke renovatieovereenkomst te komen.
Renovatievoorstel
Wanneer het renovatievoorstel van de verhuurder redelijk is, wordt verwacht dat de huurder instemt. Voorbeelden van redelijke renovaties zijn de installatie van een nieuwe badkamer, keuken, of dubbel glas.
Huurverlaging en overlast tijdens renovatie
Vergoeding bij overlast
Tijdens een renovatie kunnen huurders te maken krijgen met overlast. In bepaalde gevallen kan de huurder recht hebben op een vergoeding, zoals een tijdelijke huurverlaging of een verhuiskostenvergoeding.
Geen aanspraak bij groot onderhoud
Wanneer de verhuurder groot onderhoud uitvoert, zoals een renovatie, kan de huurder meestal geen aanspraak maken op een verhuiskostenvergoeding als hij in de woning kan blijven. De Hoge Raad definieert renovatie als “zowel sloop met vervangende nieuwbouw als gedeeltelijke vernieuwing door verandering of toevoeging.”
Toename van het woongenot
Renovaties moeten bijdragen aan het woongenot. Dit kan betekenen dat de renovatie een verbetering inhoudt, zoals nieuwbouw van een deel van het huis of een verhoging van de kwaliteit van bestaande ruimtes.
Huurverhoging na renovatie
Na een renovatie kan de huurprijs stijgen. De verhuurder moet zich echter houden aan de maximale huurprijs en de verhoging moet redelijk zijn in verhouding tot de renovaties. Huurders in sociale huurwoningen hebben het recht om bezwaar te maken tegen huurverhogingen na een renovatie.
Bekijk ook eens onze blog: Onderhoud huurwoning: wie doet wat?
Conclusie
Renovaties in huurwoningen zouden moeten leiden tot verbeteringen, maar wijkonderzoeken van Omroep Brabant laten zien dat huurders zeer wisselende ervaringen hebben. Sommige huurders zijn tevreden, terwijl anderen te maken hebben met lekkages en vertragingen.
Huurders hebben rechten, zoals tijdige informatie, redelijke voorbereidingstijd, en tijdelijke huisvesting bij ingrijpende renovaties. Overlast kan recht geven op huurverlaging. Na renovaties kan de huurprijs stijgen, maar de verhoging moet redelijk zijn. Huurders van sociale huurwoningen kunnen bezwaar maken tegen onredelijke huurverhogingen.