"Ik heb al enkele dagen geen verwarming meer en het is erg koud in huis. Ik heb mijn verhuurder geïnformeerd, maar die zegt dat ik zelf voor de reparatie moet zorgen. Is dat wel mijn verantwoordelijkheid?"
Het is de verantwoordelijkheid van je verhuurder om de verwarming, die deel uitmaakt van je huurwoning, te repareren. Dit valt onder de onderhoudsverplichting van de verhuurder. Wél zou het kunnen zijn dat je zelf het storingsnummer moet bellen dat je van je verhuurder krijgt. De kosten van de reparatie zijn echter voor de verhuurder.
Lees ook: Onderhoud huurwoning: wie doet wat?
Volgens de Nederlandse wetgeving heeft de verhuurder de plicht om de huurwoning in goede staat te houden. Dit betekent dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het onderhoud en de reparatie van essentiële voorzieningen, zoals de verwarming.
Frequentie van servicebeurten: De frequentie van servicebeurten aan de cv-ketel hangt af van het type cv-ketel en de richtlijnen van de fabrikant. Het is bij de wet niet verplicht dat er jaarlijks een servicebeurt plaatsvindt.
Er zijn wel kleine onderhoudswerkzaamheden aan de verwarming die voor jouw rekening komen. Denk hierbij aan het ontluchten en bijvullen van de verwarming. Dit valt onder de 'kleine herstellingen', waarvoor je als huurder zelf verantwoordelijk bent.
Als in je huurcontract staat dat je als huurder verantwoordelijk bent voor alle onderhoud aan de verwarming, is deze bepaling ongeldig. Groot onderhoud, zoals reparaties aan de cv-ketel, is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Je verhuurder mag geen servicekosten in rekening brengen voor regulier onderhoud aan de cv-ketel. Echter, voor extra diensten zoals een 24-uurs onderhoudsservice, kunnen wel servicekosten worden gevraagd. Deze extra diensten en kosten moeten dan wel in het huurcontract zijn opgenomen.
Het aanvragen van een reparatie voor je verwarming vereist een gestructureerde aanpak om ervoor te zorgen dat je verzoek serieus wordt genomen en snel wordt afgehandeld.
Maak notities en neem foto's of video's van het probleem met je verwarming. Dit helpt om een duidelijk beeld te geven van de situatie aan je verhuurder.
Stuur een schriftelijke melding (bij voorkeur per e-mail) naar je verhuurder waarin je het probleem uitlegt en vraagt om een reparatie. Zorg ervoor dat je de datum en details van het probleem vermeldt.
Geef je verhuurder een redelijke termijn om het probleem op te lossen. Dit kan variëren afhankelijk van de ernst van het probleem, maar meestal is een termijn van 14 dagen redelijk.
Als de verhuurder niet binnen de gestelde termijn reageert, stuur dan een herinnering. Herhaal je verzoek en benadruk de urgentie van de situatie.
Bekijk ook: Wanneer heb je recht op een nieuwe keuken in je huurwoning?
Als je verhuurder niet reageert op je verzoek om de verwarming te repareren, zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat het probleem toch wordt opgelost. Hieronder bespreken we de opties die je hebt om verdere actie te ondernemen.
Als de verhuurder blijft weigeren of niet reageert, kun je de Huurcommissie inschakelen. De Huurcommissie kan een bindende uitspraak doen over de onderhoudsverplichtingen van de verhuurder.
In sommige gevallen kun je zelf de reparatie laten uitvoeren en de kosten terugvorderen van de verhuurder. Dit moet echter goed gedocumenteerd en gerechtvaardigd zijn.
Als huurder heb je recht op een goed functionerende verwarming. De verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud en de reparatie van de verwarming. Als de verhuurder niet reageert op je verzoeken, kun je juridische stappen ondernemen zoals het inschakelen van de Huurcommissie. Documenteer altijd het probleem en communiceer duidelijk met je verhuurder om problemen te voorkomen.