Een wijkagent is een politieagent die specifiek verantwoordelijk is voor een bepaalde wijk. Een wijkagent houdt zich niet alleen bezig met het handhaven van de wet, maar fungeert ook als een aanspreekpunt voor de bewoners en werkt aan de leefbaarheid en veiligheid in de wijk.
Stel je voor, in een woonwijk in Utrecht is er overlast door jeugd. De wijkagent komt in actie door met de jongeren en buurtbewoners te praten, en werkt samen met buurtinitiatieven en de bewonerscommissie om een oplossing te vinden.
Op zoek naar een inspirerende woonwijk? Wij hebben er 15 voor je op een rijtje gezet!
De wijkagent is belangrijk voor het creëren van een veilige en aangename leefomgeving. Ze werken nauw samen met andere instanties, waaronder woningcorporaties en huurdersverenigingen om bij te dragen aan het woongenot. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het aanpakken van woondiscriminatie of problemen rondom leegstand en leegstandbeheer.
Een wijkagent komt langs bij incidenten, maar ook voor preventieve doeleinden. Ze zijn actief betrokken bij de gemeenschap, bezoeken buurtevenementen, en staan klaar voor vragen van huurders en koopwoning-eigenaren.
Wijkagenten hebben een sleutelrol in het bevorderen van de sociale cohesie. Ze stimuleren buurtinitiatieven en werken samen met lokale organisaties, zoals basisscholen en buurtverenigingen, om een positieve invloed te hebben op de leefbaarheid in de wijk.
Lees ook: Hoe huurders zich kunnen wapenen tegen energiearmoede
Hieronder vind je een overzicht van veelgestelde vragen over de wijkagent.
De wijkagent gaat in gesprek met de betrokkenen en zoekt samen naar oplossingen, eventueel in samenwerking met de woningcorporatie of vastgoedmanagement.
Ja, de wijkagent kan adviseren en bemiddelen bij conflicten tussen huurders en verhuurders.
De wijkagent is te bereiken via het lokale politiebureau of soms via sociale media.
Ja, de wijkagent kan signalen van woondiscriminatie oppakken en hier actie op ondernemen.