Onderhoudsverplichting is de verantwoordelijkheid van zowel de verhuurder als de huurder om een huurwoning in goede staat te houden. Dit betekent dat beide partijen zorg moeten dragen voor het behoud van de veiligheid en bewoonbaarheid van het pand.
Stel, je huurt een bovenwoning in een bruisende woonwijk. Als huurder ben je verantwoordelijk voor het kleine onderhoud, zoals het vervangen van lampen of het ontstoppen van de gootsteen. Aan de andere kant, als er een probleem is met de centrale verwarming, valt dit onder de verplichtingen van de verhuurder.
Meer over je rechten en plichten als huurder, lees je in deze blog!
Belangrijke aspecten die bij onderhoudsverplichting komen kijken zijn de rol van de verhuurder, de rol van de huurder en een goede communicatie en samenwerking.
De verhuurder moet zorgen voor het oplossen van grote gebreken en het onderhoud van de algemene structuur van de woning, zoals het dak of de buitenmuren. Dit valt onder de wettelijke onderhoudsplicht, zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek.
De huurder is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud en kleine reparaties. Dit kan variëren van het schoonhouden van de woning tot het vervangen van kapotte lampen.
Goede communicatie tussen huurder en verhuurder is essentieel als het op de onderhoudsverplichting aankomt. Meld problemen tijdig en zorg voor een duidelijke afspraak wie welke onderhoudstaken op zich neemt.
Lees ook: Onderhoud huurwoning: wie doet wat?
Hieronder vindt je een overzicht van enkele veelgestelde vragen over onderhoudsverplichting.
Dit is over het algemeen de verantwoordelijkheid van de verhuurder, tenzij de schade door de huurder is veroorzaakt.
Dit is mogelijk, maar alleen na expliciete toestemming van de verhuurder en volgens de wettelijke regels.
In dat geval kun je een klacht indienen bij de Huurcommissie (in het geval van sociale huur), of juridische stappen ondernemen.
In een appartementencomplex is vaak een Vereniging van Eigenaren (VvE) die verantwoordelijk is voor het onderhoud van gemeenschappelijke delen.